Flash Note:
Menghadapi tahun 2018 dengan penuh tekad
dan keazaman untuk menjadi lebih baik dan
ebih cemerlang....
Home » » Ibnu Abi Ushaybi’ah pakar sejarah kedoktoran

Ibnu Abi Ushaybi’ah pakar sejarah kedoktoran

Written By Zul Mohamad on Sunday, July 21, 2013 | 10:04 AM

IBNU Abi Ushaybi’ah adalah seorang ahli kedoktoran Muslim Arah dan ahli bibliografi serta merupakan seorang ahli sejarah kedoktoran pertama yang menulis sejarah kedoktoran Arab. 

Nama lengkapnya Muwaffakuddin Abu al-Abbas Ahmad bin al-Kassim bin Khalifah bin Yunus al-Khazraj. Beliau berasal dari sebuah keluarga doktor. Ayahnya sendiri adalah doktor mata dan lahir di Damaskus setelah tahun 590H/1994M. 

Pada mulanya beliau belajar di bawah bimbingan orang gum pada waktu itu, terutama Ibnu al-Baythar, yang memberinya pelajaran botani. Manakala kedoktoran dipelajarinya bersama sekali gus di bawah bimbingan, ayahnya (meninggal pada 649H/1251m) dan ar-Rahbi (meninggal 631H/1233M). Ilmu yang ia peroleh kemudian dipraktikkan di Rumah Sakit Nuri Damaskus dan Rumah Sakit Nasiri di Mesir.

Kemudian pada 634H/1236M beliau bekerja pada pemerintahan Izzuddin Ayhak al-Mu’azzami di Sarkhad. Versi lain menyebutkan bahawa pada tahun 1236M, ia diutus oleh doktor Saladin ke Mesir dan dilantik memimpin sebuah rumah sakit (Nasiri). Setahun kemudian ia menarik diri dari jabatan tersebut dan memenuhi panggilan tugas daripada Kesultanan Damaskus di Salkhad. Di sanalah ia meninggal dunia pada 668H/1270M.

Karangan-karangannya di bidang kedoktoran banyak ditulis dan kini sebahagian besar telah dinyatakan hilang. Namun secara sepintas disebutkan dalam bukunya, Uyun... dan dalam tulisan beberapa geografi. 

Antara lain yang dapat disebutkan adalah:

1. Isal -at al-Munajjimin.

2. At-Tajaril-wa al-Fawil’id.

3. Hikayat al-Atibua’ Fi ilajat al-Adwa.

4. Ma’alim al-Umam.

GAYA POPULAR

Selain karya-karya tersebut di atas, dia juga banyak menulis syair-syair. Namun, karyanya yang paling masyhur ialah Uyun al-Anba’ fi Tabakat al-Atibba (Lives of the Phycians). Ia menghimpunkan karya-karya tidak kurang 380 biografi ahli ilmu kedoktoran yang tidak terkira nilainya kepada sejarah sains Arab. 

Karangannya ini sekali gus menunjukkan betapa Ibnu Ahli Ushaybi’ah rajin menyalin secara harfiah dan meringkaskannya. Kemudian diperjelaskan dan diperkuat dengan bahan-bahan tambahan yang ada. 

Biografi itu disusun pernegara dan pergenerasi serta dengan susunan berukuran kecil (berbentuk naskah kecil dan disempurnakan pada 540H/1242 M. Ia juga ditambah dengan bahan-bahan baru yang diambil daripada karya Ibnu al-Qifti, Tarikh al-hukama. Semua ini dikumpulkan menjadi satu dalam sebuah jilid besar pada 667H/1268M.

Gaya sastera daripada Uyun... yang mengandungi beberapa rencana gaya popular dikaji oleh A. Muller, seorang penulis yang juga menyiapkan teks edisi yang didasarkan pada kedua bentuk susunan tersebut di atas. Ia kemudian dicetak di Mesir pada 1299H/1882M. 

Di samping itu, Najamuddin bin Fahd pula pernah menyusun buku mini secara alfabet. Uyun... merupakan karya yang diterbitkan kemudian dalam beberapa edisi komersial dan dicetak ulang Dar al-Fikr Beirut pada 1955-1956M. 

Beberapa orientalis beranggapan buku ini diakui sebagai buku teks yang penting sejak pertengahan abad ke-19M. Sebuah terjemahan Perancis buku ini diterbitkan oleh Sanguinetti (1854-1856 M), sedangkan terjemahan bahasa Jerman diusahakan oleh Hamed Waly. 

Pada 1958, M do Algiers, H. Jahier dan Abdel Kader Noureddin bersama-sama mengedit, menterjemahkan dan memberinya tambahan bab anotasi tentang para ahli kedoktoran Barat Muslim.
Share this article :

Post a Comment

Search This Blog

Followers

Subscribe Me

Subscribe via RSS Feed If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. SMKTIZ - All Rights Reserved
Template Oktar Oleh Zulbmohd
Proudly powered by Blogger