Flash Note:
Menghadapi tahun 2018 dengan penuh tekad
dan keazaman untuk menjadi lebih baik dan
ebih cemerlang....
Home » , , » Bagaimana Nak Print Di Makmal ICT?

Bagaimana Nak Print Di Makmal ICT?

Written By Ex-Editor on Thursday, October 31, 2013 | 10:17 AM


Akhir -akhir ini ramai pelajar nak print bahan tugasan. Selalunya mereka datang ke Makmal ICT pasal print di sini FREE sahaja. Tapi malangnya mereka ini tak tahu cara nak print. Kalau tak orang orang yang boleh membantu mereka, nak tak nak dia orang terpaksa tanya saya. Saya adalah pilihan terakhir untuk ditanya... entah mungkin saya ini dilihat sebagai 'harimau' (rimau). Yang jadi mangsa ialah Juruteknik.

Saya sebenarnya malas nak tolong dia orang... sebab remeh sangatlah... tapi bagi mereka perkara ini sukar. Kadang kala terlintas juga dalam hati kesian dan saya tak bersifat mudah membantu seperti cg. Zam. Saya ada rasa nak bantu... tapi saya suka dia orang buat sendiri.

Akhirnya saya terfikir untuk buat note ini dan dia orang boleh rujuk laman/blog ini tanpa perlu bertanya kepada rimau



Jika print tak berfungsi, pertama buka Control Panel.




Pilih View Divices and printers.


Lihat ada tak printer HP4100? Kalau ada lihat warna terang atau kelabu. Terang maknanya ONLINE. Kalau kelabu maknanya OFFLINE. Online maknanya boleh print dan pilih semasa print mengikut nama printer berkenaan.

Jika Offline, lihat printer ON atau tidak. Biasanya tak ON. Tapi jika ON masih OFFLINE ini bermakna networknya tak bersambung. Lihat kabel network sambung atau tidak atau terlonggar atau mungkin juga swicth sambungan network yang berada pada berhampiran PC 46 tertutup.

Jika semua itu dibuat tak boleh juga, sila hubungi Juruteknik atau Guru Penyelaras Makmal.


Jika senarai perinter HP 4100 tak ada. Sila Add Printer. Dengan menggunakan Windows 8 anda akan dapati printer akan dikesan secara mudah seperti gambar diatas. Addkan printer berkenaan.


Selepas Add printer akan ada pada senarai printer.




Akhir sekali semasa print, misalnya menggunakan Word pastikan nama printer itu sama dengan yang ONLINE. Anda mungkin terjumpa ada copy 1,2.... Ini kerana ada dikalangan anda 'gatal tangan' sukar add printer sedangkan driver printer sudah ada.

Ok. Rasanya selepas saya buat nota ringkas ini, masalah printer di makmal dikira sudah selesai..

Oh ya. kertas tu jangan duduk "curi" dalam tray printer lain. Pergi ambil di pejabat sekolah kata nak guna untuk makmal ICT.








Share this article :

Post a Comment

Search This Blog

Followers

Subscribe Me

Subscribe via RSS Feed If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. SMKTIZ - All Rights Reserved
Template Oktar Oleh Zulbmohd
Proudly powered by Blogger